Projekt „Praktyka czyni mistrza” jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).
W programie FERS jest realizowane wsparcie na rzecz m.in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.
O projekcie
Cele projektu
Zwiększenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych 28 uczniów ZSGH (w tym 4 o specjalnych potrzebach) poprzez udział w zagranicznym stażu zawodowym od 1 października 2023 r. do 31 marca 2025 r.
Głównym celem szkoły jest przygotowanie uczniów do egzaminów zawodowych i maturalnych oraz czynnego wejścia na rynek pracy. Szkoła powinna dać uczniowi szansę na udział w zagranicznych stażach zawodowych zgodnie z indywidualnym programem, możliwość zdobycia nowego, atrakcyjnego dla pracodawców, potwierdzonego umiejętnościami i certyfikatami doświadczenia i kwalifikacji oraz zwiększenia ich konkurencyjności na rynku pracy przez doskonalenie i wzmacnianie kompetencji kluczowych, tj. kreatywności, umiejętności współpracy w grupie, dzielenia się doświadczeniem, wykazywania inicjatywy. Stworzenie indywidualnego portfolio zawodowego zawierającego wszystkie uzyskane świadectwa i certyfikaty będzie istotnym elementem przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy w kraju i za granicą.
Nabycie praktycznych umiejętności i kompetencji z języka angielskiego i odpowiednio hiszpańskiego lub portugalskiego 28 uczniów i 2 nauczycieli ZSGH od 01.10.2023 do 31.03.2025 r.
Podniesienie praktycznej znajomości języków obcych uczestników projektu jest warunkiem niezbędnym do umożliwienia im prawidłowego udziału w mobilnościach zagranicznych. Bariera językowa i komunikacyjna jest główną przeszkodą w skutecznym przebiegu tych mobilności, szczególnie dla osób z niepełnosprawnością. Wszyscy uczniowie mają w programie języka angielskiego i elementy języka angielskiego branżowego, drugi język w technikach to niemiecki. Konieczne jest prowadzenie dodatkowych zajęć z j. angielskiego w szczególności branżowego i od podstaw języka kraju mobilności. Praktyczna znajomość j. angielskiego branżowego i podstaw języka hiszpańskiego/portugalskiego potwierdzona certyfikatami wzbogaci portfolio uczestników, da szansę zatrudnienia w międzynarodowym zespole. Zajęcia językowe prowadzone będą w formie stacjonarnej i online w ramach przygotowania przed każdym wyjazdem dla zakwalifikowanych uczestników i osób z list rezerwowych i w trakcie mobilności dla jej uczestników w celu przypomnienia i utrwalenia.
Rozwinięcie zaplanowanych w projekcie kompetencji TIK 30 uczestników mobilności od 01.10.2023 do 31.03.2025 r.
Umiejętności TIK są niezbędne w projekcie w komunikacji z uczestnikami, w opracowaniu i archiwizacji dokumentacji i materiałów cyfrowych. Pomimo powszechnej komputeryzacji idigitalizacji wiele osób w szkole posiada tylko kompetencje niższego stopnia ograniczające się do obsługi podstawowych dokumentów i komunikatorów. Ankiety przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli uwidoczniły powszechny brak umiejętności cyfrowych na średnim i wyższym poziomie, brak biegłego wykorzystania narzędzi komunikacji i pracy online, zanik użycia skrzynki mailowej, brak umiejętności pracy symultanicznej nad dzielonym dokumentem, prezentacją czy projektem, nieumiejętność obróbki cyfrowej zdjęć,filmów,archiwizacji, nieznajomość aplikacji do nauki języków. Narzędzia te i umiejętności są niezbędne w zaplanowanej pracy projektowej. Digitalizacja i przechowywanie dokumentacji na dwóch nośnikach cyfrowych i dysku wirtualnym zredukuje wykorzystanie ilości papieru i pomoże wdrożyć zielone rozwiązania.
Podniesienie kompetencji zawodowych 2 nauczycieli przedmiotów zawodowych w ZSGH poprzez udział w 8-dniowej obserwacji pracy (jobshadowing) od 01.10.2023 do 31.03.2025 r.
Obserwacja pracy nauczycieli w Portugalii w szkole średniej uczącej zawodów w branży gastronomiczno-hotelarskiej, a więc tego typu co ZSGH, pozwoli porównać warsztat pracy, stosowane techniki, organizację pracy z grupą, stosowane pomoce naukowe, wyposażenie i organizację pracowni zawodowych. Umożliwi nauczycielom przedmiotów zawodowych poznanie systemu edukacji branżowej w Portugalii oraz praktycznego przygotowania uczniów do wykonywania wybranego zawodu. Obserwacja prowadzenia zajęć praktycznych, organizacji pracy z grupą, instruktaż i ocena postępów pozwolą porównać te zadania w kraju i w Portugalii i wyciągnąć wnioski do dalszej pracy z młodzieżą. Obserwacja pracy w zakładach hotelarskich i gastronomicznych, wykonywanie przydzielonych zadań i czynności pozwoli zrozumieć wyzwania stawiane uczniom. Podniesienie kompetencji komunikacyjnych w j. angielskim i portugalskim pomoże lepiej wykorzystać możliwość obserwacji i zachęci do dalszych mobilności i zaangażowania w programy unijne.
Zespół projektowy
Magdalena Jacek
Agnieszka Kasprzyk-Sowa
Organizacje partnerskie
Partner portugalski: MBChome Portugal
MBChome, Ida, Portugal z siedzibą w Lizbonie to działająca od 2009 firma turystyczno-eventowa zajmująca się organizacją różnorodnych pobytów grupowych i indywidualnych dostosowanych do potrzeb klienta z doświadczeniem w zakresie organizacji usług turystycznych i szkoleń, w tym językowych i gastronomicznych, zapewniają więc program mobilności i program kulturowy dostosowany do potrzeb uczestników stażu. Wszyscy pracownicy mają wysokie kompetencje językowe, biegle władają językiem portugalskim i angielskim. Firma MBC przyjmowała na staż studentów w ramach programu Erasmus i była partnerem projektowym ZSGH w programie PO WER „Zawodowo doskonali” oraz Erasmus+ „Dobry staż – dobry start” i „W poszukiwaniu smaku”.
Partner hiszpański: Euromind
EuroMind jest międzynarodową firmą doradczą i szkoleniową specjalizującą się w organizacji projektów kształcenia i szkolenia zawodowego z siedzibami w Andaluzji — w Sewilli, Ubedzie i Maladze w Hiszpanii. Jest organizacją zapewniającą szkolenia, noclegi, wyżywienie, program kulturowy. EuroMind jako organizator szkoleń realizuje projekty w obszarze edukacji zawodowej, ogólne i sektorowe kursy językowe, praktyki i warsztaty dla uczniów techników i szkół zawodowych, wizyty obserwacyjno-studyjne, seminaria, warsztaty poświęcone różnym stylom życia i zwyczajom panującym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, jak również zajęcia dedykowane metodom efektywnego i praktycznego poszukiwania pracy na terenie UE. EuroMind promuje i realizuje szkolenia dla nauczycieli oraz organizuje dla uczniów i absolwentów staże zawodowe oraz dodatkowe zajęcia w ramach wymiany.
Harmonogram
04-29.03.2024 r. – 4-tygodniowy staż zawodowy 14 uczniów i absolwentów w Lizbonie, w Portugalii.
30.09-25.10.2024 r. – 4-tygodniowy staż zawodowy 14 uczniów i absolwentów w Sewilli, w Hiszpanii.
30.09-09.10.2024 r. – 8-dniowa obserwacja pracy (jobshadowing) 2 nauczycieli przedmiotów zawodowych w Sewilli, w Hiszpanii.